Ny lov: Homoseksuelles ret til at adoptere – en fejl.

Posted: marts 17, 2009 in Adoption, Politik
Tags: , , , , , , , ,

Bloggen er flyttet til:

www.skarpenyheder.dk

 

Homoseksuel Adoption

Så vedtog folketinget den længe ventede lov som muliggør adoption af homoseksuelle. Jeg sidder faktisk lige og ser Deadline på DR2 hvor der diskuteres for og imod homoseksuelles ret til adoption. Og bare denne overskrift “homoseksuelles ret” er jo essensen i hele problematikken. Er problematikken de homoseksuelles ret eller er det forholdet til barnets tarv som er det centrale?

Dem som stemmer for er glad for loven for dermed undgår man at diskriminere de homoseksuelle. For første gang, er jeg mærkeligt nok enig med Venstre.

I den perfekte verden er jeg også for at homoseksuelle skal kunne adoptere. Men verdenen og Danmark er ikke perfekt endnu. Der er lang vej. Så for mig er det ikke væsentligt hvad der siges og menes om de voksne. Man skal fokusere på barnets tarv. Det er det centrale. Og som adopteret, mener jeg at vi adopterede har problemer nok i forvejen. Og hvis vi så skulle belastes af hvordan det generelle Danmark ser på os og familien, er det simpelhen for stort et offer.

Mine hoved argumenter er at der skal meget mere hjælp til de adopterede end hvad tilfældet er idag. Der skal være reele post adoption services, altså myndigheder som går ind og sørger for at de adopterede har det godt. Ikke kun før og under selve adoptionen. Men også når barnet vokser op. Jo, adoptiv børnene har da familier, men disse adoptiv familier har slet ikke forstand på at håndtere situationen når den adopterede begynder at stille eksistentielle spørgsmål om sig selv. Det handler om manglende identitet, rødder og tilhørsforhold. Det sker typisk i slutningen af 20’erne. Altså når de adopterede er voksne. Der er forsket meget lidt i dette, men i Sverige er der foretaget nogen forskning, og her kan man se at adopterede er groft overrepræsenterede i selvmordsstatistikken sammenlignet med andre svenske unge.

Mit andet hoved argument er at der næsten udelukkende fokuseres på adoptiv forældrenes behov, og ikke de adopterede børns behov. I USA hvor adoption af børn af anden etnicitet end adoptiv forældrenes, er et relativ almindeligt fenomen. Der har man rigtig mange erfaringer. Hvis man f.eks. spørger en dansk familie i provinsen som skal adoptere, om de ville flytte et sted hen hvor der er flere mennesker af forskellige etniciteter, så barnet kan vokse op og have ligesindede børn at lege med og spejle sig i, vil de fleste familier sige klart nej. Det er vigtigt at erkende at adopterede børn har specielle behov. Både i relation til kultur, at håndtere racisme og identitet. For hvis man bruger 1970-80’ernes danske mentalitet og resonerer, at det da må være bedre at et adoptiv barn kommer til Danmark end at vokse op på et børnehjem. Jeg er nu ikke helt så sikker…

Mange tror fejlagtigt at samfundet i Danmark er tolerant, men når det kommer til stykket så er Danmark stadig et meget homogent land med fordomme som ligger og bobler lige under overfladen. Danmark er simpelhen ikke klar til at acceptere at homoseksuelle skal adoptere. Måske om 10 år.

Kommentarer
  1. Cecilie siger:

    Det var lidt af an øjenåbner at læse!
    Jeg har altid været for at homosexuelle skal have lov til at adoptere -ikke kun fordi jeg gerne vil have “de rigtige meninger”,men fordi jeg oprigtigt mener det.

    Et af mine argumenter ift at børnene vil møde fordomme har været at ” hvis man er rødhåret kan man jo også risikere at blive drillet”.
    Det er jo stadig sandt, men jeg havde ikke tænkt over at der jo lige skal lægges det at være adopteret oveni.

    Jeg kender til virkeligheden omkring fordomme overfor homosexuelle i DK -og jeg er fuldstændig enig, den er bestemt ikke hvad den burde være, og slet ikke svarende til havd der er den almindelige opfattelse af “åbenhed og tolerance”.
    Der skal sgu ikke så meget til at vælte danskerne af pinden, det være sig homosexualitet, anden hudfarve, anden livssituation, anden frisure… you name it!

    Det kommer som en overraskelse for de fleste hvad dagligdagen kan byde for som åben homosexuel.

    Jeg vil aldrig påstå at jeg ville kunne sætte mig ind i hvad det betyder at være adopteret.
    Men jeg kan godt se nu at de to problemstillinger lagt sammen er mere end blot en “spændende udfordring”!!!

    Vi tror tit vi er så kloge på andre, deres liv og hvad der er godt og skidt, og glemmer hvor svært det er at sætte sig ind i et andet menneskes komplekse livssituation -og nu kan jeg så melde mig under fanerne med dem der liiiige troede de vidste noget om hvad der er godt og fair for andre ….hmmm…

    Så……god tekst!!

Skriv et svar

